BAB 3
KELAHIRAN DAN PERKEMBANGAN ILMU MANTIQ DALAM TAMADUN ISLAM
3.1 Ilmu Mantiq Timur
Kerajaan Abbasiyah telah membawa masuk ilmu mantiq ke dalam
perbendaharaan ilmu tamadun Islam. Ilmu mantiq adalah antara cabang ilmu yang
awal dibawak masuk ke dalam halaqah ilmu dan berpusat di Baitul Hikmah Baghdad.
Golongan falsasah Arab seperti al-Kindi, al-Farabi dan Ibnu Sina telah
menggunakan ilmu ini secara meluas dan bebas sehingga menimbulkan konflik
kepada masyarakat Islam pada ketika itu. Mereka ini telah menimbulkan persoalan
dan kekeliruan dalam masyarakat kerana berhujah menggunakan mantiq dalam
persoalan akidah dan ketuhanan. Sebelum itu, penyerapan ilmu mantiq turut
menimbulkan perselisihan umat Islam dalam persoalan Imamah pada waktu akhir
pemerintahan khulafa’ al-Rasyidin dan awal pemerintahan khalifah Umaiyyah telah
menyebabkan ia merebak menjadi permasalahan akidah, di mana akhirnya membentuk
puak Syiah, Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Khawarij.
Sewaktu pemerintahan Abu Jaafar al-Mansur dan al-Makmun di zaman
Kerajaan Abbasiyah, ilmu mantiq telah berkembang
maju dalam masyarakat Islam. Terdapat banyak buku-buku Yunani dan ilmu mantiq yang
diterjemahkan ke dalam bahasa Arab seperti Organon Aristotle. Kegiatan
menterjemah buku-buku mantiq telah berkembang dengan jayanya terutama masa
pemerintahan al-Makmun bin Harun al-Rasyid. Para penterjemah tergolong dalam
kalangan yang mahir bahasa Yunani, bahasa Arab, Parsi dan Syria seperti Hunain
bin Ishak al-Abdi. Selain itu, sikap khalifah al-Makmun yang sukakan semua
jenis ilmu tertutama agama dan gaya fikiran yang bebas telah mendoroang
rakyatnya untuk menceburi dan mempelajari ilmu-ilmu baru.
3.2 Ilmu Mantiq Islam: Ilmu Mantiq Yang Digunakan Dalam Perbahasan
Kalam Dan Usul Fiqh Sekitar Kurun 1-5 Hijrah
Sebelum mantiq Aristotle berkembang, kaum Muslimin telah
memperkenalkan keadah mantiq tersendiri pada kurun pertama hijrah. Mantiq Islam
sangat terkenal dalam bidang teologi dan perundangan Islam. Seterusnya,
kedua-dua bidang menjadi keutamaan kepada kaum Muslimin pada kurun-kurun
berikutnya. Mereka menjadikan ilmu mantiq sebagai penyelesaian masalah agama
terutama dalam bidang teologi dan membuktikan hujah-hujah mereka serta
mendapatkan kesimpulan yang sahih tanpa merujuk kepada mantiq Aristotle.
Seterusnya, pada kurun ke-2 hijrah terdapat ulama’ mujtahid dari
kalangan Tabi’ dan Tabi’ Tabi’in telah menggunakan kaedah al-Qiyas dalam ilmu
Usul Fiqh. Selanjutnya, kaedah al-Istiqra’ juga telah digunakan oleh Imam
al-Syafie dalam menentukan tempoh haid seseorang wanita itu paling lama dan
paling singkat. Di samping itu, al-Farabi turut membahagikan kaedah qiyas
kepada lima kategori:
1.
Qiyas Burhani: Qiyas yang memberikan keyakinan
2.
Qiyas Sofistika: Qiyas yang boleh menimbulkan
sangkaan bahawa sesuatu perkara itu benar wujud atau tidak.
3.
Qiyas Syi’ri: Qiyas yang menggunakan perasaan
yang menarik perhatian orang lain
4.
Qiyas Jadali: Qiyas yang menimbulkan sangkaan
yang kuat untuk mencapai keyakinan orang lain tetapi setelah diselidik, tidak
meyakinkan.
5.
Qiyas Khitabi: Qiyas yang menimbulkan sangkaan
yang tidak begitu kuat.
Perkembangan ilmu mantiq juga mempengaruhi ilmu perbahasan kalam
pada waktu itu. Antara tokoh yang menggunakan ilmu kalam ialah Abu Hassan
al-Ash’ari dan Abu Mansur al-Maturidi yang merupakan penyokong kuat fahaman
Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mereka telah berhujah dengan membentangkan sekali
bukti-bukti dari pendalilan al-Quran dan Hadis serta digabungkan dengan dalil
aqli. Kebanyakan ulama’ Islam mempelajari dan mendalami ilmu mantiq adalah
untuk menggunakan logic akal dan hujah untuk berdebat dengan golongan yang
tidak mengakui kewujudan Allah SWT iaitu al-Dahriyyun dan Atheis.
3.3 Pengaruh Mantiq Greek Dalam Mantiq Islam
Keterbukaan Islam terhadap ilmu-ilmu
daripada tamadun Greek membantu perkembangan mantiq Bermula kurun ke 5 Hijrah
metode mantiq Greek telah diserap ke dalam mantiq Islam.Walaupun pada asalnya,
kaum Muslimin tidak mahu merujuk kepada mantiq Aristotle kerana berasa cukup
dengan bidang teologi dan perundangan Islam mereka sendiri. Namun, Para fuqaha
telah menggunakan mantiq dalam bidang ilmu yang membicarakan dasar-dasar
perundangan. Selain itu, golongan mutakallimin tidak menggunakan mantiq
Aristotle sehinggalah ke kurun 5 hijrah kerana mempunyai keyakinan yang tinggi
terhadap kemampuan mantiq mereka sendiri. Antara para ilmuan ulung yang
menyumbang bidang mantiq ialah al-Khind, Abu Bishr Matta b. Yunus, Al-Farabi,
Ibnu Sina dan Al-Ghazali.
Abu Nasr
al-Farabi turut menulis ringkasan dalam pembicaraannya tentang karya Aristotle,
Organon. Al-Farabi percaya bahawa dengan penggalakan dalam mantiq membolehkan
seseorang memperbaiki apa jua kaedah yang digunakan. Beliau turut menyatakan
bahawa mantiq bukan satu perhiasan kosong, namun ia adalah kecenderungan semula
jadi manusia Menurut al-Farabi, antara ilmu yang berkaitan mantiq digunakan
dalam Islam ialah nahu dan bahasa. Selain itu tidak terkecuali prinsip ‘arud
dan syair, di mana memetingkan amali mantiq serta meletakkan akal di bawah
prinsip mantiq. Terdapat dua aspek dalam syair al-Farabi iaitu pertama, beliau percaya
bahawa dirinya memahami mantiq Aristotle yang tersebar ke dunia Arab dengan
tepat dan percaya bahawa dirinya mampu mengasaskan
5 seni, iaitu 5 hujah.
Ibnu Sina telah berjaya menjelaskan, meringkas dan mengkaji mantiq Aristotle pada kurun ke 5 dan 6 hijrah.
Walaupun beliau mengambil masa yang lama untuk memahaminya. Beliau ada mendakwa
dalam pendahuluan bukunya bahawa mantiq Timur selaras dengan mantiq aliran
Mashsha’i. beliau mengajar falsafah gaya baru yang ke arah Aristotle dan
Mashsha’i dan menggabungkan kedua-duanya dengan pendekatan falsafah
Neo-Platonik. Antara sumbangan atau karya-karya Ibnu Sina dalam mantiq ialah kitab
al-Najat (ringkasan kitab al-Shifa’), kitab al-Shifa’ (buku falsafah yang
terbahagi kepada metafizik,matematik, logic akal), kitab al-Manthiq
al-Musyriqin (terkandung ilmu logic) dan risalah al-Nukat wa al-Fawa’id
(risalah tentang mantiq, metafizik dan fizik). Ibnu Sina telah menyampaikan
dengan tepat dan sempurna berkaitan mantiq Aristotle dalam buku- buku
penulisannya kecuali al-Shifa’.
Namun begitu, tidak semua ulama’ yang menyokong mantiq
Aristotle antaranya ialah Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Khaldun. Ibnu Taimiyyah telah
merujuk penulisan bukunya yang bertajuk al-Raddu ala al-Matiqiyiyin dengan buku
al-Ara’ wa al-Diyanah yang menjelaskan kesilapan dalam mantiq Aristitole. Buku
yang beliau rujuk merupakan karya al-Hassan bin Musa al-Nawbakhti. Selanjutnya,
Ibnu Khaldun pula telah mengkritik keras mantiq Aristotle dan menjelaskan
kritikannya dalam buku penulisannya seperti al-Muqaddimah. Tidak lama selepas
itu iaitu pada kurun ke-10 dan 11 hijrah, telah muncul seorang ilmuan yang
menandakan kemuncak pencapaian akliah dalam tamadun Islam. Walaupun nampak
wujudnya keruntuhan pada zaman itu, namun ia telah memberi ruang kepada
penemuan kaedah baru dalam ilmu akal yang menggabungkan Falsafah Mashsha’I,
Greek, Illuminasi dan ajaran-ajaran Islam.
Kesimpulan
Kesimpulannya, kita dapat lihat keterbukaan ulama’ Islam dalam menerima
mantiq Aristotle dan diolah serta diserap ke dalam pelbagai bidang dalam Islam telah
membuka mata kita semua untuk sentiasa positif menerima sesuatu ilmu baharu.
Kebaikan yang kita umat Islam peroleh sehingga sekarang telah membawa kepada
kehidupan yang sempurna, kemudahan dan sebagainya. Namun begitu, kita mestilah
menerima dengan berlapang pendapat orang yang menentang sesuatu ilmu yang
baharu kerana mereka mempunyai alasan mereka tersendiri
Rujukan :
Osman Bakar. 1991. Al-Farabi: Kehidupan , Hasil Karyanya dan Peri Penting Tokoh. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur
Comments
Post a Comment