BAB 2
KELAHIRAN DAN PERKEMBANGAN ILMU MANTIQ DALAM TAMADUN GREEK
2.1 Golongan Sophisme
Ilmu mantiq sama seperti ilmu-ilmu lain yang juga mempunyai
sejarahnya yang tersendiri. Sejarah kemunculan ilmu mantiq telah muncul bermula pada kurun ke 5 sebelum
lahirnya Nabi Isa A.S. Hal ini kerana, munculnya sekumpulan Sophisme (Sufastaiyyun)
di Athens yang merupakan salah satu kota di negara Yunan. Istilah Sophisme (Sufastaiyyun)
digunakan untuk memerihalkan golongan falsafah palsu. Sekumpulan Sophisme ini
berusaha untuk memesongkan pemikiran masyarakat dengan menggunakan qadhiyyah –
qadhiyyah yang palsu seperti telah membawa dua pegangan iaitu yang pertama
mereka berpendapat tiada penentu bagi kebenaran dan yang kedua, hakikat adalah
sesuatu yang tidak tetap. Bahkan,
golongan Sophisme ini juga,berpendapat tabii manusia hanyalah syawat dan nafsu,
maka berhubung dengan tabii ini matlamat manusia ialah kelazatan dan bagi
mereka hidup ini hanya sekadar untuk berhibur. Hal ini demikian, dengan
kewujudan golongan Sophisme ini menyebabkan masyarakat di sana terkeliru
terhadap kebenaran. Pemikiran ini menjadikan masyarakat menjadi malas berfikir
dan bebas memilih jalan sendiri dan merasakan diri mereka betul.
2.2 Mantiq Pra Socrates
Kesan berikutan
penyebaran fahaman Sophisme ini menyebabkan berlakunya kesan buruk pada asas
pertimbangan penduduk negara Yunan. Oleh yang demikian muncul seorang tokoh
bernama Socrates, yang dilahirkan di Alopece, Athen dan hidup sekitar tahun 469
hingga 399 Masihi. Beliau lah yang mula
mencetuskan pemikiran mantiq. Beliau juga, pengasas yang menyusun ilmu mantik
berkaitan al Takrif, al Istidlal, al Jadal dan lain-lain lagi. Kemunculan
Socrates yang menghadapi suasana itu mencari jalan untuk menolak hujah palsu
golongan tersebut. Beliau menggunakan kaedah
al-tahakkum wa al-tauhid yakni dengan berbuat seolah-olah jahil tentang
sesuatu yang dikemukakan oleh golongan itu dan mengemukakan soalan dan hujah
yang menuju kepada hakikatnya dan dibiarkan orang itu dalam keraguan. Seterusnya,
Socrates juga telah mengajar kepada anak muridnya menyanggah pegangan Sophisme
dengan pendekatan dialog (hiwar), perbincangan (munaqasah), dan
penghujahan yang dapat menundukkan pendapat lawan dan menerima pendapat yang dikemukakan (iqna’).
Antara pegangan Socrates adalah yang pertama, setiap perkara itu
kekal tetap dan yang kedua perkara yang baik dan perkara yang buruk adalah
sesuatu yang kekal dan tetap yang boleh setiap orang kenal dan menentukan
perkara itu baik atau perkara itu buruk. Seterusnya, kaedah berfikir dengan
benar dan berdebat diteruskan oleh murid Socrates iaitu Plato. Beliau
dilahirkan di Athen, Greece dan hidup sekitar tahun 427 hingga 347 Masihi. Plato
telah meneruskan hujah gurunya dalam perdebatan dengan kaedah al Jadal untuk
mematikan hujah dan pendapat golongan Sufasta’iyyun yag menilai kebaikan
dan keburukan berdasarkan penilaian pancaindera dan akal sepenuhnya. Antara
lain Plato juga telah bangkit untuk berdebat dengan golongan Sufasta’iyyun yang
menggunakan bahasa yang mengelirukan untuk memesongkan fikiran masyarakat.
Kemudian, selepas
Plato muncul lagi tokoh lain iaitu Aristotle yang lahir di Istaghyria,
Macedonia dan hidup pada sekitar tahun 384 hingga 323 Masihi. Beliau dikenali sebagai penyusun ilmu Mantiq. Antara
peranan Aristotle adalah yang pertama, menyusun kaedah-kaedah, formula-formula
yang membolehkan fikiran sampai kepada hakikat sesuatu. Yang kedua, memurnikan
pembahasan Mantiq dan yang ketiga, menyusun
persoalan-persoalan yang ada pada ilmu mantiq. Tujuan Aristotle menyusun
perkaedahan ilmu mantik adalah untuk mengatasi golongan sufasta’iyyun berkenaan
yang suka berhujah dengan memutarbelitkan perkataan dan mentafsirkan pelbagai
maksud yang mengelirukan. Tambahan itu, Aristotle telah menyusun dan
mengemaskini ilmu Mantiq dalam bukunya iaitu Organon dan karyanya
mempunyai lebih daripada 80 buah karya termasuk Organon. Malahan buku
beliau sangat terkenal sehingga falsafah muslim iaitu Ibn Sina sangat
terpengaruh dan mengkaji ilmu mantik yang terdapat dalam karya Aristotle iaitu
buku Organon. Dengan sumbangan besarnya itu, menyebabkan beliau telah diberi
gelaran al Muallim al awwal iaitu guru yang pertama.
Kesimpulan
Sebagai rumusannya, sejarah kelahiran ilmu mantik pra Socrates ini
telah membuktikan walaupun Aristotle bukanlah orang pertama yang mencipta ilmu
matik, tetapi disebabkan ekoran asas dan penyusunan yang dibuat oleh Aristotle
itu, akhirnya ilmu mantik telah berkembang sebagai kaedah mencari bukti,
berhujah serta membuat kesimpulan berdasarkan logik akal dan pemikiran yang
benar. Bahkan bukunya Oragnon telah menjadi ikutan dan mempengaruhi masyarakat
Islam dan Barat.
Rujukan :
Al Mullawi (2019), Buku Teks Tingkatan 6 (STAM): Syarah Al Mulawi Al Al Sullami Fi Al Mantiq. Aras Mega Sdn.Bhd. Kajang
Comments
Post a Comment